Onderhoudskundig Adviseur
adviseren - regisseren - sturen
De onderhoudskundig Adviseur beweegt zich normaliter op tactisch niveau in de organisatie, deze functioneert op het niveau van een HBO Bachelor of Master. De Adviseur vertaalt de vastgestelde strategische doelen en beleid naar de actieplannen voor de beheersorganisatie. De Adviseur regisseert onderhoudsprocessen, adviseert over te volgen onderhouds-strategieën en geeft meestal sturing aan deze organisatie.
De Adviseur is met recht de ‘Spin in het web’ te noemen.
De acht kerntaken van de onderhoudskundig Adviseur zijn op tactisch niveau:
A. 1 | Ontwikkelen van beleid |
A. 2 | Definiëren van processen |
A. 3 | Opzetten van de onderhoudsorganisatie |
A. 4 | Waarborgen van levensduur |
A. 5 | Regie voeren over beheer en onderhoud |
A. 6 | Bewaken van budgetten |
A. 7 | Aanbesteden |
A. 8 | Stakeholdermanagement |
Op basis van vastgesteld beleid en de doelstellingen van een opdrachtgever is de Adviseur verantwoordelijk voor het waarborgen van de vereiste kwaliteit en beschikbaarheid van een object of verzameling van objecten, op basis van vast te stellen technische prestaties en gebruiksprestaties.
Hierbij behoren de volgende competenties:
A. 1 | Het onderhoudsbeleid definiëren en ontwikkelen, overeenkomstig het strategische beleid en de doelstellingen van de opdrachtgever. |
A. 2 | De processen met de benodigde middelen definiëren en inrichten, ter ondersteuning van onderhouds- en beheertaken. |
A. 3 | De onderhouds- of beheersorganisatie definiëren, implementeren, beheren en ontwikkelen. |
A. 4 | De kwaliteit, beschikbaarheid, betrouwbaarheid, onderhoudbaarheid, veiligheid en continuïteit waarborgen die nodig is voor de levensduur van het object. |
A. 5 | Regie voeren en adviseren over adequaat beheer, voortdurende verbetering en verduurzaming van het onderhoud. |
A. 6 | De onderhoudsbudgetten bewaken, waarborgen en controleren, met inachtneming van de onderhoudsstrategie, de gewenste conditie en beoogd rendement van het object. |
A. 7 | De aanbestedingsstrategieën van beleid en criteria voor prestatiebeheer van contractanten definiëren. |
A. 8 | De belangen van verschillende partijen identificeren en hiernaar handelen en het signaleren van en anticiperen op ontwikkelingen bij stakeholders.. |
.
De Kennis en Vaardigheden van dit profiel zijn niet gepubliceerd op deze website. De Kennis en Vaardigheden zijn voor ieder profiel beschikbaar na registratie op de Sertum website. Gebruik hiervoor de link onder het kopje Downloads.
Vaktechnisch
- Bijhouden van de vakkennis die nodig is voor het uitvoeren van de taak.
- Bijhouden van ontwikkelingen op het gebied van wet- en regelgeving.
- Bijhouden van wijzigingen of aanpassingen van systemen die nodig zijn voor het uitvoeren van de taak.
- Bijhouden van technische en organisatorische ontwikkelingen binnen het vakgebied.
Financieel
- Alloceren, plannen en bewaken van budgetten.
- Kostenbeheersing voor zaken zoals gecontracteerde diensten, diensten binnen de eigen organisatie, systemen en middelen.
- Adviseren over de financiële implicaties van duurzaamheid en/of duurzaamheidsmaatregelen.
- Monitoren van de kosten-kwaliteit verhouding van de geleverde prestaties.
Opdrachtgevers (intern of extern)
- Waarborgen van de beschikbaarheid, betrouwbaarheid en veiligheid van de te beheren objecten.
- Leveren van passende projectvoorstellen en/of aanbiedingen.
- Naleven van afspraken, procedures en planningen om het overeengekomen werk te waarborgen.
- Blijk geven van loyaliteit aan de opdrachtgever en de opdrachtgevende organisatie.
- De toegevoegde waarde van de onderhoudsorganisatie kunnen weergeven en toelichten.
- De vastgestelde strategie uitdragen en uitleggen aan alle stakeholders.
- Correct omgaan met privacygevoelige informatie die verkregen is tijdens de uitvoering van werkzaamheden.
Procesmatig
- Vaststellen van de strategie en doelstellingen van de organisatie van de opdrachtgever.
- Een onderhoudsstrategie definiëren en inrichten, gebaseerd op de strategie en/of doelstellingen van de organisatie.
- In samenwerking met de opdrachtgever, medewerkers, gebruikers en uitvoerende (aannemings-)partijen prestatie-indicatoren voor objecten en componenten vaststellen.
- Ontwerpen, inrichten en ontwikkelen van een beheersorganisatie, inclusief de benodigde middelen.
- Organiseren van een doelmatig systeem van communicatie met alle betrokken stakeholders.
- Contractstrategie bepalen, insourcing, outsourcing en de gewenste contractvorm bepalen, zoals traditionele aannemingscontracten, prestatiecontracten, resultaatgericht samenwerken.
- Ontwikkelen en implementeren van managementsystemen ten behoeve van veiligheid, gezondheid, milieuaspecten en duurzaamheid.
- Monitoren van de beheersorganisatie, managementsystemen en prestatie-indicatoren. Waar nodig aanpakken, verbeteren of bijsturen.
- Monitoren en rapporteren van de geleverde prestaties, beschikbaarheid, veiligheid en kosten.
- Ontwikkelen en uitvoeren van benchmarking van de activiteiten van de beheersorganisatie ten opzichte van marktpartijen op het gebied van de prestaties en de kosten.
- Ontwikkelen en handhaven van bedrijfsbeleid en interne en externe richtlijnen.
- Initiëren en begeleiden van werkzaamheden en projecten, die georganiseerd worden vanuit de beheersorganisatie.
- Gericht zijn op constante verbetering, mede gelet op innovaties en ontwikkelingen binnen het vakgebied.
- Namens de opdrachtgever optreden naar derde partijen.
Medewerkers
- Zorg dragen voor een beheersorganisatie die over voldoende middelen beschikt om de taken te kunnen uitvoeren op het gebied van bemensing en (hulp)middelen.
- Zorg dragen voor omstandigheden waarin medewerkers hun werk kunnen uitvoeren, zonder dat er risico’s ontstaan op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu.
- Organiseren van ondersteuning, bevoegdheden en controle van de onderhoudsorganisatie.
- Zorgen voor voldoende informatie voor en communicatie met de medewerkers.
- Zorgen voor de ontwikkeling, ondersteuning en beoordeling van medewerkers.
- Selecteren van medewerkers met de juiste kwalificaties, om de taken van de beheersorganisatie te kunnen waarborgen.
Externe partners
- Aansturing en monitoring van externe dienstverleners en leveranciers.
- Opzetten en onderhouden van een netwerk van dienstverleners en leveranciers.
Een relevante technische vooropleiding, zoals hiervoor bedoeld volgens het Nederlands Kwalificatieraamwerk op het niveau NLQF-7 (Master) aangevuld met 3 jaren werkervaring binnen het vakgebied.
of
Een relevante technische vooropleiding, zoals hiervoor bedoeld op het niveau NLQF-6 (Bachelor) aangevuld met 5 jaren werkervaring binnen het vakgebied.
én
Ervaring in het leiding geven aan een beheersorganisatie.
Hoe presenteert de Adviseur zich op LinkedIn ...of in welke functies is deze Onderhoudskundige werkzaam? Hiernaast een greep uit de functiebeschrijvingen van adviseurs die staan geregistreerd bij Sertum. |